Schoolstraat vanaf 1 juni 2022

Bericht van 30 mei ’22

Veilige schoolomgeving in Wolvertem

Schoolstraten aan Fusieschool en GO De Zonnebloem vanaf 1 juni 2022

Vanaf 1 juni start de proefperiode voor een veilige schoolomgeving in Wolvertem. In de Karel Baudewijnlaan en de Lindelaan plaatste het lokaal bestuur van Meise slagbomen. Gedurende één maand worden deze straten tijdens de start en het einde van de schooldag een schoolstraat. Na een positieve evaluatie van de huidige uurregeling, worden de schoolstraten definitief vanaf het nieuwe schooljaar 2022-2023.

Welke voertuigen mogen er in een schoolstraat rijden?

In de schoolstraten is de openbare weg voorbehouden voor voetgangers, fietsers en speed pedelecs. Deze laatste twee weggebruikers moeten stapvoets in de straat rijden. Prioritaire voertuigen die hun zwaailicht aan hebben, mogen in de schoolstraat rijden. Ook het uitrijden van de schoolstraat door bijvoorbeeld bewoners is toegelaten.

Hoe moet je rijden in een schoolstraat?

Bestuurders rijden stapvoets in een schoolstraat. De wegcode bepaalt ook dat ze de doorgang moeten vrijlaten voor de voetgangers en fietsers, dat ze hen voorrang moeten verlenen en er zo nodig voor moeten stoppen. De bestuurders van gemotoriseerde voertuigen mogen de voetgangers en fietsers niet in gevaar brengen.

Jorn Lathouwers, schepen van o.a. Onderwijs: “Het inrichten van een schoolstraat vraagt een gedragsverandering van ouders die hun kinderen afzetten en ophalen. Het lokaal bestuur heeft daarom drie routes uitgestippeld van makkelijk bereikbare parkings tot aan de twee basisscholen.” De parkings aan het Administratief Centrum, in de Godshuisstraat en aan de Sportschuur zijn handige locaties om je auto te parkeren en je kind veilig te voet aan school op te halen of af te zetten. Iedere route heeft een eigen kleur. Op de voetpaden vind je groene, gele en blauwe voetafdrukken die je naar de verschillende parkings leiden.

Op stap met Fusieschool en GO De Zonnebloem

Op 11 mei ontdekten verschillende klassen van Fusieschool en GO De Zonnebloem de kleurrijke routes onder de vorm van stappen tellen, meten en timen. De jongeren leerden zo op een leuke manier veilig naar school te gaan. Er werd ook besproken wat wel en niet mag in een schoolstraat. Bij de Fusieschool hebben de leerlingen van het 4de, 5de en 6de leerjaar een afstand gemeten van een kleine 500 meter naar iedere parking, wat neerkomt op zo’n 700 stappen. De gemiddelde wandeltijd was zes tot zeven minuten.

Ruben Algaba, schepen van o.a. Mobiliteit: “We hopen hiermee een positieve verandering te zien in de drukte aan de schoolpoorten tijdens de start en het einde van de schooldag. De schoolstraat moet zorgen voor minder gevaar voor de jongeren. Als er na een maand een positieve evaluatie is van de huidige uurregeling, worden de schoolstraten definitief.”

Aangezien de twee scholen werken volgens een verschillende uurregeling, gelden de schoolstraten gedurende onderstaande tijdsloten:

• 's Morgens tussen 8u15 - 8u35 en van 8u45 tot 9u10.
  • 's Namiddags op maandag, dinsdag en donderdag tussen 15u en 16u05 en op vrijdag tussen 14u30 en 15u45.
  • Op woensdag middag tussen 11u10 en 12u55.

Foto’s: https://we.tl/t-VQ9nIVvGh2

Video: https://we.tl/t-cw4aMuZjOr