Coronaplan voor najaar 2022

Bericht van 13 oktober ’22

Beste ouders,

Hier kan je de laatste berichten en maatregelen vinden over Corona.

• Zowel voor leraren, leerlingen als ouders geldt: wie zich ziek voelt, blijft thuis. En wees extra voorzichtig in situaties waar mogelijk een groter risico is. Net zo kan je samen vermijden dat lokaal restrictieve maatregelen nodig zijn.
  • Je kind is besmet met COVID-19 - isolatie

Heeft u symptomen die kunnen wijzen op een besmetting met COVID-19? Of legde u een positieve zelftest af? Zorg voor een PCR-test of snelle antigeentest (RAT) om uw besmetting vast te stellen. Bent u besmet? Dan:
    • moet u 7 dagen in isolatie;
    • mag u de isolatie na de 7de dag verlaten op voorwaarde dat u 3 dagen koortsvrij bent en geen symptomen meer heeft;
    • draagt u gedurende 10 dagen een mondmasker (bij voorkeur FFP2), houdt u afstand en vermijdt u contact met kwetsbare personen.
    • neemt u tot 3 dagen na het beëindigen van de isolatie niet deel aan activiteiten waarbij geen mondmasker kan gedragen worden, zoals bijvoorbeeld uit eten gaan.
    Er wordt geen onderscheid gemaakt voor de duur van isolatie tussen volledige gevaccineerde, deels gevaccineerde en niet-gevaccineerde personen.

Na een hoogrisicocontact :

Hoogrisicocontacten

We spreken van een hoogrisicocontact indien u:
    • langer dan 15 minuten en van dichtbij in contact kwam met een zieke of besmette persoon;
    • of u of de zieke persoon geen mondmasker droeg en direct fysiek contact hadden;
    • of u met de zieke persoon een vervoermiddel deelde, ook al droeg u (beiden) een mondmasker;
    de zieke of besmette persoon waarmee u zo contact had, zag u binnen een tijdspanne van 2 dagen voor de positieve test of het begin van de symptomen tot 7 dagen na de positieve test of het begin van de symptomen (of langer als de symptomen aanhouden).Bent u huisgenoot van een besmet persoon of kreeg u bericht van besmetting van een hoogrisicocontact? U zult sinds 17 maart 2022 niet meer opgebeld worden door de contactopsporing.

Wat doen na een hoogrisicocontact?

• U hoeft niet in quarantaine en hoeft zich niet te laten testen.
    • Er wordt sterk aangeraden om gedurende 7 dagen een FFP2 mondmasker te dragen bij contacten binnen en buiten het gezin. Indien het dragen van een mondmasker niet kan, is het aangeraden dagelijks een zelftest te doen (vanaf 6 jaar).
    • Krijgt u symptomen, dan laat u zich testen bij de apotheek of in een testcentrum.

Vandaag 8.30 - 12.05 uur en 13.20 - 15 uur